Dit is het verschil tussen diarree en braken

, Jakarta - Onzorgvuldig eten zonder aandacht te besteden aan netheid kan maagpijn veroorzaken. Natuurlijk kan maagpijn onaangenaam zijn omdat je heen en weer moet naar het toilet. Erger nog, de gewoonte om onvoorzichtig te eten kan ervoor zorgen dat je diarree of braken krijgt.

Zijn diarree en braken eigenlijk anders? Aangezien beide patiënten ervoor zorgen dat ze heen en weer moeten gaan naar het toilet, kunnen deze twee ziekten dan hetzelfde zijn? Hieronder volgt een uitleg van het verschil tussen diarree en braken.

Lees ook: Hier leest u hoe u diarree bij kinderen kunt overwinnen. Wees niet verkeerd, ja!

Wat is diarree en braken?

Diarree is een aandoening waarbij de patiënt vaker dan normaal stoelgang (BAB) heeft. Bovendien wordt diarree gekenmerkt door ontlasting die meer waterig is dan normaal. Deze ziekte duurt meestal een paar dagen en kan in bepaalde gevallen tot weken duren.

Op basis van onderzoek door het ministerie van Volksgezondheid van de Republiek Indonesië in 2007, is diarree een van de ziekten die op alle leeftijden de dood kan veroorzaken en staat op de 13e positie. Ondertussen neemt diarree, op basis van de categorie infectieziekten, de 3e positie in na longontsteking en tuberculose. Daarnaast zijn peuters een leeftijdsgroep die vaak last heeft van diarree.

Over het algemeen wordt diarree veroorzaakt door de consumptie van voedsel en drank die is geïnfecteerd met bacteriën, virussen of parasieten. Hoewel deze ziekte als veelvoorkomend wordt beschouwd, kan de patiënt uitgedroogd raken. Wanneer deze ziekte iemand besmet, moet u er onmiddellijk mee omgaan.

Ondertussen is braken, volgens het National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Disease, een darminfectie. In tegenstelling tot diarree, waardoor de patiënt alleen vaak moet poepen, kan braken ervoor zorgen dat de patiënt diarree, maagkrampen, misselijkheid en braken krijgt.

Net als bij diarree duurt braken meestal enkele dagen en kan onder bepaalde omstandigheden een week aanhouden. Evenzo met de patiënt, kan braken worden geleden door mensen van verschillende leeftijden. Braken moet onmiddellijk worden behandeld, omdat de patiënt hierdoor uitgedroogd raakt.

Als u last krijgt van braken dat niet weggaat, ga dan onmiddellijk naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis voor de juiste behandeling. Nu kun je online een afspraak maken via de app . U hoeft dus niet lang meer in de rij te staan.

Lees ook: 7 juiste manieren om diarree te stoppen

Verschillende oorzaken van diarree en braken

Diarree kan worden veroorzaakt door het eten van voedsel dat besmet is met bacteriën, parasieten en virussen, zoals het norovirus en het rotavirus. Bovendien kan diarree worden veroorzaakt door verschillende dingen, zoals besmetting van parasieten die diarree veroorzaken in eten of drinken, gebruik van medicijnen zoals antibiotica, intolerantie of allergieën voor bepaalde voedingsmiddelen, ziekten die interfereren met het spijsverteringskanaal of problemen in de dikke darm.

Het verschil tussen diarree en ander braken is dat braken vaak wordt veroorzaakt door virussen, niet door parasieten en bacteriën. Volgens de National Library of Medicine zijn er verschillende virussen die braken veroorzaken, zoals rotavirus, norovirus, astrovirus en enterisch adenovirus.

Er zijn verschillende verspreidingen van het braakvirus die bekend moeten zijn voor preventie, zoals het consumeren van voedsel of water dat besmet is met één type virus, direct contact met mensen met braken en door voorwerpen die zijn blootgesteld aan het virus dat braken veroorzaakt.

Preventiestappen voor diarree en braken

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) moet je er een gewoonte van maken om gezond en schoon voedsel te eten om de verspreiding van deze ziekte te voorkomen. Beide ziekten treden op als gevolg van de consumptie van besmet voedsel en drank. Zorg daarom voor de netheid van het voedsel dat u eet.

Naast het zorgen voor de netheid van het geconsumeerde eten en drinken, moet u ook de netheid handhaven door altijd uw handen te wassen voordat u voedsel bereidt en eet. Vergeet niet om altijd verse voedselingrediënten te bereiden om te eten. Zorg er ook voor dat u rauw en gekookt voedsel scheidt.

Lees ook: Te vermijden voedingsmiddelen tijdens diarree

Als u door deze twee ziekten wordt getroffen, kunt u de behandeling thuis doen. Onder hen door het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan kalium, natrium en vezels. Vermijd de consumptie van te zoet voedsel, gefrituurd voedsel, cafeïne en zuivelproducten.

Als de toestand verergert, neem dan onmiddellijk contact op met een arts om de juiste behandeling te krijgen. Welnu, je kunt ook gezondheidsproducten en supplementen kopen bij zonder het huis te verlaten. De bestelling komt binnen een uur aan. Het is gemakkelijk, toch?

Nationaal Instituut voor Diabetes en Spijsverterings- en Nierziekte. Betreden in 2019. Virale gastro-enteritis
Nationale bibliotheek van geneeskunde. Betreden in 2019. Virale gastro-enteritis
Nationale bibliotheek van geneeskunde. Betreden in 2019. Diarree
Wereldgezondheidsorganisatie. Toegankelijk in 2019. Diarreeziekte