Deze 7 unieke feiten over mini-egeldoornen

Jakarta - Het kost niet veel moeite, een lichaam vol doornen is genoeg om een ​​mini egel of . te maken egel uitgegroeid tot een van de unieke dieren. Net als andere dieren hebben mini-egels echter ook gewoonten, karakters en gedragingen die ze nog unieker maken.

Als nachtdier hebben mini-egels de gewoonte om 's nachts op verkenning te gaan. Ze hebben een solitair karakter en kunnen overal een thuis vormen, van woestijnen, parken of plantages. Bij dreiging kunnen ze zich tot een bal oprollen. Meer unieke weetjes over mini egels weten? Hier is de volledige recensie!

Lees ook: 5 dingen om op te letten bij het opvoeden van egels

Unieke feiten over mini-egels begrijpen

Voordat u besluit een mini-egel te houden, is het goed om te luisteren naar verschillende unieke feiten over dit doornige dier, namelijk:

1.Mini-egels zijn geweldige ontdekkingsreizigers

Het instinct van een mini-egel als ontdekkingsreiziger is buitengewoon. Ze zoeken meestal naar prooien door de bush te verkennen, met een lange snuit die een sterk reukvermogen geeft. Ze hebben ook gebogen klauwen om te graven.

2.De groep wordt Array genoemd

Verwacht geen egels in grote groepen, aangezien deze stekelige dieren de neiging hebben om solitair te zijn. Wanneer ze gegroepeerd zijn, maken ze meestal alleen kleine groepen die arrays worden genoemd.

Wanneer een mannelijke mini-egel een vrouwelijke mini-egel vindt, zal hij haar herhaaldelijk omcirkelen tijdens het paringsritueel. Na de paring zal de vrouwelijke egel ongeveer een maand later bevallen van vier tot zes welpen. Het vrouwtje mini-egel blijft niet lang in haar huis. Na vier tot zeven weken laat hij de welpen alleen leven.

3. Mini-egels leven in verschillende habitats

Er leven ongeveer 17 soorten mini-egels over de hele wereld. Ze komen voor in Europa, Azië en Afrika en zijn een geïntroduceerde soort in Nieuw-Zeeland. Mini-egels hebben een aanpassingsvermogen waardoor ze in bossen, woestijnen, savannes, parken en moestuinen kunnen leven. Ze kunnen nestelen onder kleine struiken of rotsen of holen graven in de grond.

4. Mini-egels hebben doornen die eigenlijk van haar zijn

Naast het geven van een karakteristiek hebben de 5.000-7.000 stekels die langs de rug steken ook een belangrijke beschermende functie. De spikes zijn echter gemodificeerd haar gemaakt van keratine en bedekken de achterkant naar de zijkanten van het lichaam.

De meeste mini-egeltjes hebben vanaf de geboorte stekels. Sommige bevinden zich onder een laag met vocht gevulde huid en andere zijn bedekt met een membraan. De eerste stekels die hoglets worden genoemd, zijn veel zachter. Na verloop van tijd zullen deze doornen worden vervangen door sterkere doornen.

5. Mini-egel rolt op tot een bal voor dekking

Wanneer egels zich bedreigd of bezorgd voelen, krullen ze zich op en krullen zichzelf op tot een puntige bal, om zichzelf te beschermen en te voorkomen dat roofdieren aanvallen. In deze opgerolde vorm zal de egel er veel minder aantrekkelijk uitzien voor fretten, vossen en andere roofdieren.

Lees ook: Hier leest u hoe u voor een mini-egelkooi zorgt om hygiënisch te blijven

6. Niet alle mini-egels overwinteren

Omdat egels in verschillende klimaten over de hele wereld leven, moeten sommige soorten een winterslaap houden om de koude winters door te komen. Egels in woestijngebieden kunnen echter het hele jaar door wakker blijven of een slaperigheid ervaren die 24 uur of minder aanhoudt.

In de koudste gebieden kunnen egels zes maanden overwinteren; ze zullen eten voor de winterslaap en vet opslaan voor enkele weken. Gedurende deze tijd wordt de egel wakker, zoekt naar voedsel en gaat weer slapen.

Kortom, miniatuuregels kunnen hun schema aanpassen en in warmere klimaten of wanneer de winters erg warm zijn, kunnen ze helemaal niet overwinteren.

7. Mini-egel is immuun voor slangengif

Net als de opossum heeft het Europese mini-stekelvarken een eiwit in zijn bloed dat neutraliseert en natuurlijke immuniteit biedt tegen slangengif. Dit blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Integratieve en vergelijkende biologie anno 2016.

Naast miniatuuregels hebben andere dieren zoals mangoest, civetkat en varkens ook evolutionaire convergente aanpassingen ontwikkeld om weerstand te bieden tegen slangengif. De waarde van resistentie tegen slangengif bij mini-egels is erg belangrijk, omdat ze kunnen azen op en zelfs resistent zijn tegen giftige slangenbeten.

Toch is zijn immuniteit niet 100 procent, en als hij wordt aangevallen door een gemene slang, kan de miniatuuregel toch bezwijken voor de beet.

Dat zijn enkele unieke feiten over mini-egels. Als je een mini-egel houdt, zorg dan voor zijn gezondheid, oké? Gebruik de app om met de dierenarts te praten, als uw huisdier mini-egel gezondheidsproblemen heeft.

National Geographic. Betreden in 2021. Egel.
British Hedgehog Preservation Society. Betreden in 2021. De basisfeiten.
bomenknuffelaar. Toegankelijk in 2021. 10 leuke weetjes over egels.