8 Ziekten die spierbewegingsstoornissen veroorzaken

Jakarta – Spieren leveren de grootste bijdrage aan het gewicht van het menselijk lichaam. Dit deel van het lichaam functioneert om houding, lichaamsbewegingen en bewegingen van interne organen zoals hartslag en gastro-intestinale peristaltiek te behouden en te veranderen. De aanwezigheid van spieraandoeningen interfereert niet alleen met lichaamsfuncties, maar veroorzaakt ook fysieke symptomen die activiteiten verstoren.

Lees ook: Hier is eerste hulp om verstuikingen te overwinnen

Wat zijn de soorten spieraandoeningen om op te letten?

De mens kan niet optimaal functioneren zonder een uitstekende spierfunctie. Identificeer de oorzaak van deze spierbewegingsstoornis, zodat u alerter bent.

1. Spierdystrofie

Dystrofie zorgt ervoor dat spieren verzwakken. Deze aandoening is genetisch, oftewel doorgegeven van ouder op kind. De oorzaak is een genmutatie die een rol speelt bij de functie en vorming van spierstructuur. In ernstige gevallen kan spierdystrofie het hart en andere ademhalingsspieren aantasten. Helaas is er tot nu toe geen remedie voor dystrofie. De behandeling is alleen bedoeld om symptomen van ziekte, lichamelijke handicaps en andere gezondheidsproblemen te verlichten.

2. Ziekte van Parkinson

Parkinson wordt veroorzaakt doordat spierzenuwcellen niet genoeg dopamine produceren. Parkinson is ook een genetische ziekte en wordt beïnvloed door ouderdom. Deze aandoening maakt het moeilijk voor de patiënt om de beweging van de spieren van het lichaam te beheersen, wat resulteert in trillingen in de handen, armen, benen, gezicht en andere ledematen. Als het steeds erger wordt, hebben mensen met Parkinson moeite met lopen, praten en activiteiten doen. Deze ziekte kan worden behandeld of in ieder geval kan de tremor onder controle worden gehouden, zodat de patiënt nog steeds zijn normale activiteiten kan uitvoeren.

3. Fibromyalgie

Fibromyalgie wordt gekenmerkt door pijn in bepaalde delen van het lichaam. Symptomen zijn onder meer pijn, spierstijfheid, vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, geheugenproblemen en buikpijn. Fibromyalgie heeft geen bekende exacte oorzaak. Echter, afwijkingen in bepaalde chemicaliën (neurotransmitter) in de hersenen, wordt aangenomen dat veranderingen in de manier waarop het zenuwstelsel pijnberichten verwerkt, genetische aandoeningen, fysieke of emotionele stress en bepaalde infecties de oorzaak zijn.

4. Verstuiking

Een verstuiking of verstuiking is een verwonding aan een ligament, het weefsel dat twee of meer botten in een gewricht verbindt. Deze aandoening omvat veelvoorkomende klachten die optreden in de enkel als gevolg van lichamelijke activiteit. Verstuikingen treden meestal op bij het lopen of trainen op oneffen terrein, vallen in de verkeerde positie en het gebruik van de verkeerde oefentechniek tijdens het sporten. Symptomen zijn afhankelijk van de ernst, maar omvatten vaak pijn, zwelling en blauwe plekken.

5. Spierkrampen

Net als verstuikingen zijn spierkrampen veelvoorkomende klachten die plotseling optreden. Krampen duren meestal enkele seconden tot minuten. De oorzaak kan zijn dat de spieren te veel worden gebruikt, een verminderde bloedcirculatie in de spieren, uitdroging, gebrek aan mineralen in het lichaam en zenuwaandoeningen.

6. Tendinitis

Tendinitis is een ontsteking van de spier die optreedt wanneer het flexibele weefsel dat de spier met het bot verbindt (pees) ernstig gezwollen raakt. Deze aandoening komt meestal voor in de polsen, enkels, ellebogen, schouders en knieën.

7. Spieratrofie

Atrofie treedt op wanneer spiermassa afneemt of verloren gaat. De oorzaak is lange tijd niet bewegen, spierblessures en neurologische aandoeningen die verlamming veroorzaken.

8. Myositis

Myositis is een ontsteking van spierweefsel veroorzaakt door letsel, infectie en auto-immuunziekte. Symptomen zijn onder meer spierzwakte, huiduitslag, vermoeidheid bij het staan ​​of lopen, veelvuldig vallen, moeite met ademhalen en moeite met slikken (dysfagie).

Lees ook: 5 gezondheidsproblemen die met fysiotherapie kunnen worden behandeld

Dat is een spierziekte waar je op moet letten. Heeft u klachten aan spieren en gewrichten, aarzel dan niet om uw arts te raadplegen . U kunt de app gebruiken om altijd en overal met de dokter te praten via chatten, en Spraak/video-oproep. Kom op, schiet op downloaden sollicitatie in de App Store of Google Play!