Lichaam schudt vaak, misschien een teken van ernstige ziekte

Jakarta - Als je nerveus of koud bent, is het waarschijnlijk normaal om je lichaam te schudden. Als uw lichaam echter vaak trilt zonder duidelijke reden, lijkt het erop dat u waakzaam moet zijn. In medische termen staat deze aandoening bekend als dystonie, een spierbewegingsstoornis die wordt gekenmerkt door herhaalde onwillekeurige spiersamentrekkingen. Deze aandoening kan in één, meerdere of het hele lichaam voorkomen.

Over het algemeen wordt gedacht dat dystonie optreedt als gevolg van veranderingen in de communicatie tussen zenuwcellen in verschillende delen van de hersenen. Schudt het lichaam dan vaak omdat deze dystonie een teken is van een ernstige ziekte? Het kan zijn, omdat de toestand van het lichaam vaak trilt of dystonie kan verschijnen als een symptoom van verschillende andere ziekten, zoals:

• Ziekte van Parkinson.
  • De ziekte van Huntington.
  • ziekte van Wilson.
  • Traumatische hersenschade.
  • slagen.
  • Hersentumor.
  • Gebrek aan zuurstof of koolmonoxidevergiftiging.
  • Infecties, zoals tuberculose of encefalitis.
  • Reactie op bepaalde medicijnen.

Om meer definitief en duidelijk te weten te komen over de oorzaak van het frequente trillen van het lichaam dat u ervaart, is nader medisch onderzoek nodig. U kunt een arts raadplegen in de applicatie , of maak een afspraak met een arts in het ziekenhuis , voor nader onderzoek.

Lees ook: Hier zijn 9 soorten dystonie om op te letten

Symptomen kunnen ernstig worden

Symptomen die kunnen optreden als iemand dystonie heeft is dat het lichaam vaak trilt door onwillekeurige spiersamentrekkingen. Deze aandoening kan in elk deel van de spier voorkomen, zoals het hoofd, het gezicht en het lichaam. Hoewel het schudden in het begin mild kan zijn, kunnen de symptomen zich na verloop van tijd ontwikkelen en ernstiger worden. Progressie van de ernst van de ziekte duurt meestal enkele maanden tot jaren.

Het spiergebied dat het meest wordt aangetast, zijn de nekspieren. In sommige gevallen kan de nek krampen, zelfs zijwaarts bewegen of in herhaalde schokkende bewegingen. Als de dystonie ernstiger is geworden, of op het hoogste niveau, kan deze spieraandoening andere gebieden aantasten, zoals de schouders, armen en benen.

Erger nog, dystonie kan ook de gezichtsspieren aantasten, waardoor de oogleden volledig sluiten en functionele blindheid optreedt. Bovendien kan deze spieraandoening de stembanden aantasten en ervoor zorgen dat een persoon te langzaam, maar in een gespannen toestand spreekt.

Lees ook: Handen schudden? Ontdek de oorzaak

Helaas zijn de meeste mensen zich niet bewust van of hebben de neiging om aanvallen van dystonie te negeren wanneer de symptomen nog mild zijn. Om geen problemen te veroorzaken zoals functionele blindheid, lichamelijke handicaps, spraakstoornissen en pijn, mogen de vroege symptomen niet worden genegeerd.

Wat is de behandeling van dystonie?

Houd er rekening mee dat het lichaam dat vaak trilt door dystonie een aandoening is die niet te genezen is. Diverse medische hulpverlening kan de symptomen en de ernst alleen maar verminderen. Hier zijn enkele medische behandelingen om de symptomen van dystonie te verlichten:

1. Botox (Botuline Toxine) injecties

Botulinumtoxine, dat wordt gebruikt bij botox-injecties, remt de verbinding die spierstijfheid veroorzaakt, zodat deze de doelspier niet bereikt. Deze injectie wordt meestal direct op het getroffen gebied gedaan. Behandeling met botox-injecties duurt over het algemeen twee tot drie maanden voordat herhaalde injecties worden gegeven.

2. Medicijnen

Geneesmiddelen die worden gegeven om symptomen van dystonie te verlichten, werken om signalen in de hersenen te blokkeren die spierstijfheid stimuleren. De soorten geneesmiddelen die gewoonlijk worden gegeven zijn levodopa (om motorische bewegingen onder controle te houden en kunnen worden gegeven aan mensen met de ziekte van Parkinson), anticholinergica (om de chemische stof acetylcholine te blokkeren die spierspasmen veroorzaakt), baclofen (om epileptische aanvallen onder controle te houden en kan worden gegeven aan mensen met hersenverlamming of multiple sclerose), diazepam (om een ​​ontspannend effect te veroorzaken), tetrabenazine (om dopamine te blokkeren) en clonazepam (om symptomen van overmatige spierbeweging te verminderen).

Lees ook: Beweegt spontaan, herken de tekenen van het syndroom van Gilles de la Tourette

3. Fysiotherapie

Naast injecties en medicatie kan uw arts ook therapie voorstellen zoals fysiotherapie, massage of spierstrekking om spierpijn te verlichten. Artsen zullen ook gesprekstherapie, sensorische therapie om spiersamentrekkingen te verminderen, ademhalingsoefeningen en yoga voorstellen.

4. Bediening:

Deze methode wordt gebruikt als andere behandelmethoden niet werken. De operaties die worden uitgevoerd zijn diepe hersenstimulatiechirurgie en selectieve denervatiechirurgie. Bij hersenstimulatiechirurgie zal de arts elektroden of batterijen in de hersenen implanteren en deze combineren met elektriciteit in het lichaam om de symptomen van dystonie te remmen. Ondertussen zal de arts bij selectieve denervatiechirurgie de zenuwen doorsnijden die ervoor zorgen dat spierspasmen de symptomen permanent stoppen.

Nationaal Instituut voor Neurologische Aandoeningen en Beroerte. Geraadpleegd 2020. Dystonieën Factsheet.
Amerikaanse Vereniging van Neurologische Chirurgen. Ontvangen 2020. Dystonie.
WebMD. Toegang tot 2020. Dystonie: oorzaken, typen, symptomen en behandelingen.