De juiste leeftijd voor jongens voor besnijdenis

, Jakarta - Er zijn minstens twee redenen waarom jongens besneden moeten worden. Ten eerste natuurlijk om religieuze of culturele redenen. Besnijdenis is bijvoorbeeld een verplichting die door moslims (mannen) moet worden gedaan. Ten tweede om medische redenen, namelijk om verschillende ziekten te voorkomen die de geslachtsdelen kunnen aantasten.

De tradities van sommige gebruiken en culturen suggereren dat jongens besneden moeten worden voordat ze de adolescentie ingaan, of zelfs peuters. Ouders zijn echter meestal in de war over wanneer het juiste moment is om jongens te laten besnijden.

Welnu, de vraag is, wanneer is de juiste leeftijd voor mannenbesnijdenis?

Lees ook: 5 feiten over besnijdenis die u moet weten

Aanbevolen leeftijd voor besnijdenis

In het Westen is er enige discussie over de vraag of besnijdenis medisch noodzakelijk is en biedt besnijdenis gezondheidsvoordelen? De algemene overeenstemming tussen zorgverleners is echter dat de voordelen van besnijdenis opwegen tegen de risico's voor de procedure. Wanneer is dan de juiste leeftijd voor mannenbesnijdenis?

Er is een interessant onderzoek dat we hierover kunnen zien. De studie is geladen Iraans medisch tijdschrift van de Rode Halve Maan, titel "Op welke leeftijd moeten kinderen worden besneden?".

De klinische proefstudie werd uitgevoerd in het aangesloten ziekenhuis van Erzincan University of Medical Sciences, Turkije, in 2014. Besneden kinderen werden geëvalueerd in 3 groepen, namelijk jonger dan een jaar oud (groep 1), 1-7 jaar (groep 2), en >7 jaar (groep 3).

Wat was dan het resultaat? De kortste herstelduur na een chirurgische ingreep na de anesthesie en de tijd tot ontslag uit het ziekenhuis, de laagste kosten en de minste anesthesiecomplicaties, werden allemaal verwezen naar groep 1, de groep kinderen jonger dan een jaar.

Hoewel bijna alle kinderen jonger dan één jaar met alleen midazolam kunnen worden verdoofd, hebben de meeste kinderen ouder dan één jaar ketamine of algehele anesthesie nodig.

Volgens de bovenstaande studie kan het uitvoeren van een besnijdenis wanneer een kind jonger is dan een jaar het risico op complicaties door anesthesie verminderen. Interessant is dat het ook de kosten kan verlagen in vergelijking met het uitvoeren van de procedure bij oudere kinderen.

Het moet worden onderstreept, besnijdenis bij pasgeborenen wordt niet aanbevolen. De American Academy of Pediatrics (AAP) beveelt geen routinematige besnijdenis aan voor alle pasgeboren jongens. De AAP laat de beslissing over besnijdenis over aan ouders en ondersteunt het gebruik van anesthesie bij baby's die de procedure ondergaan.

Lees ook: Dit is het gezondheidsverschil tussen besneden en onbesneden mannen

Voordelen van besnijdenis voor jongens

Veel van de voordelen van besnijdenis die door kinderen kunnen worden gevoeld, vooral wanneer het kind volwassen is geworden. Dit zijn de voordelen van besnijdenis die mannen zullen voelen:

1. Door te besnijden, zullen jongens het gemakkelijker vinden om hun geslachtsorganen schoon te maken als ze volwassen zijn. Dit houdt de intieme organen van het kind schoon en voorkomt verschillende geslachtsziekten.
  2. Voorkomt ziekten van de penis. Pijn in het hoofd of de voorhuid van de penis wordt bijvoorbeeld phimosis genoemd.
  3. Verminder het risico op peniskanker en baarmoederhalskanker bij partners.
  4. Maakt de gezondheid van de penis wakkerder, omdat een besneden penis gemakkelijker schoon te maken is.
  5. Besnijdenis kan ook voorkomen dat jongens urineweginfecties krijgen. Dit komt doordat de voorhuid op de penis wordt verwijderd. Meestal zullen ziektekiemen zich nestelen in de voorhuid van een onbesneden penis.
  6. Kinderen die zijn besneden, zullen verschillende problemen met penisziekten, zoals infectie of ontsteking, vermijden. Sommige onderzoeken stellen zelfs dat besnijdenis de weerstand van het lichaam tegen seksueel overdraagbare aandoeningen zoals hiv of aids kan vergroten.

Lees ook: Kinderen die moeilijk kunnen plassen, wees voorzichtig Phimosis

Meer weten over bovenstaande? Of heeft u andere gezondheidsklachten? Hoe komt het dat u de arts rechtstreeks via de applicatie kunt vragen? . U hoeft de deur niet uit, u kunt altijd en overal terecht bij een deskundige arts. Praktisch, toch?

Amerikaanse National Library of Medicine National Institutes of Health. Betreden in 2021. Op welke leeftijd moeten kinderen besneden worden?
Mayo kliniek. Betreden in 2021. Tests en procedures. Besnijdenis (mannelijk)
Johns Hopkins-medicijn. Betreden in 2021. Besnijdenis.
Nationale gezondheidsdienst - VK. Betreden in 2021. Besnijdenis bij jongens