Pas op, deze 8 aandoeningen kunnen pijn in de onderbuik veroorzaken

Jakarta - Heeft u ooit pijn in de onderbuik gehad? Bij vrouwen gaat het bij pijn in de onderbuik niet alleen om klachten van 'maandelijkse gasten'. Er zijn verschillende oorzaken van pijn in de onderbuik.

Bijvoorbeeld variërend van milde spijsverteringsstoornissen tot ernstige aandoeningen zoals carcinoom of kanker. Raadpleeg daarom onmiddellijk een arts als u last krijgt van pijn in de onderbuik die niet verbetert.

Dus, welke ziekten kunnen pijn in de onderbuik veroorzaken?

Lees ook: Hier zijn 7 betekenissen van linkermaagpijn die u moet weten

1. bijlage

Buikpijn is het belangrijkste symptoom van appendicitis. Deze pijn staat bekend als buikkoliek. Een persoon die lijdt aan blindedarmontsteking voelt over het algemeen pijn in de navel en beweegt naar de rechter benedenhoek van de buik. De positie van deze pijn kan echter voor elke patiënt anders zijn. Het hangt allemaal af van de positie van de appendix en de leeftijd van de patiënt.

2. Menstruele krampen

Pijn in de onderbuik kan ook worden veroorzaakt door menstruatiekrampen. Over het algemeen vereisen menstruatiekrampen geen speciale medische behandeling. In sommige gevallen kan de oorzaak van overmatige buikkrampen tijdens de menstruatie iets zijn om op te letten.

Volgens het Journal of Obstetrics, Gynecologic, & Neonatal Nursing kunnen bepaalde aandoeningen, zoals fibrose of cysten, tijdens de menstruatie ongewone pijn in de onderbuik veroorzaken.

3. Spijsverteringsstoornissen

Naast de twee bovengenoemde zaken kan de oorzaak van pijn in de onderbuik ook worden veroorzaakt door spijsverteringsstoornissen. Op een mild niveau is deze aandoening nog steeds vrij normaal en zal deze vanzelf herstellen.

Als de pijn in de onderbuik die optreedt echter gepaard gaat met verschillende andere symptomen zoals braken, diarree en gemakkelijke vermoeidheid, moet dit niet lichtvaardig worden opgevat. Raadpleeg onmiddellijk een arts om de juiste behandeling te krijgen. U kunt de arts echt rechtstreeks via de applicatie vragen.

Lees ook: 6 Oorzaken van maagpijn bij jonge zwangerschap

1. Ziekte van Crohn

Ooit gehoord van de ziekte van Crohn? Deze ziekte is een chronische darmontsteking die een ontsteking veroorzaakt van het slijmvlies van de wand van het spijsverteringsstelsel (van mond tot anus). De meeste ziekte van Crohn komt echter vaak voor in de dikke darm en de dunne darm.

Naast pijn in de onderbuik, vooral links, kan deze ziekte gekenmerkt worden door diverse andere klachten. Voorbeelden zijn diarree, misselijkheid en braken, verminderde eetlust, gewichtsverlies en bloederige ontlasting.

Lees ook: 5 soorten maagaandoeningen die vaak voorkomen

5. Bekkenontsteking

Net als de vier klachten hierboven, kan een bekkenontsteking ook pijn in de onderbuik veroorzaken. Bekkenontsteking verwijst naar een infectie die optreedt in de inwendige organen van een vrouw. Precies rond het bekken, inclusief de baarmoeder, eileiders, eierstokken en baarmoederhals. De eerste symptomen die door deze ziekte worden veroorzaakt, zijn over het algemeen het optreden van pijn in de onderbuik.

1. Ovariële cyste

Deze aandoening zal vrouwen zeker ongerust maken. Ovariumcysten worden veroorzaakt door abnormale celgroei (pathologische cysten). Welnu, wat me geschokt maakt, hoewel de meeste van deze cysten goedaardig zijn, zijn er een klein aantal gevallen die tot nadenken stemmen.

Een vrouw met een cyste in de eierstokken voelt over het algemeen pijn of pijn in de onderbuik. Deze pijn kan komen en gaan, variërend van mild tot ernstig.

Lees ook: 7 oorzaken van pijn in de bovenbuik

7. Ontsteking van de prostaat

Ontsteking van de prostaat kan ook een oorzaak zijn van pijn in de onderbuik. Deze aandoening treedt op wanneer de prostaatklier geïnfecteerd raakt. Symptomen die vaak worden ervaren wanneer deze ziekte wordt getroffen, naast pijn in de onderbuik, zijn pijn bij het plassen en pijn rond de testikels.

8. Nier- of blaasaandoeningen

Klachten of aandoeningen van de nieren en de blaas kunnen meestal ook pijn in de onderbuik veroorzaken. Het meest voorkomende type nieraandoening dat deze aandoening veroorzaakt, zijn nierstenen.

Nierstenen kunnen pijn veroorzaken die zich uitstrekt tot aan de achterkant van de onderbuik. Daarnaast kunnen blaascarcinoom en ernstige urineweginfecties ook pijn in de onderbuik veroorzaken.

Naast de bovenstaande aandoeningen zijn er ook verschillende oorzaken van pijn in de onderbuik. Voorbeelden zijn diverticulitis, endometriose, problemen met de baarmoederhals, eileiderinfecties en kanker.

Als de pijn in de onderbuik nog steeds niet verbetert, raadpleeg dan onmiddellijk een arts om de juiste behandeling te krijgen. Denk eraan, u kunt vooraf een afspraak maken met een arts in het ziekenhuis van uw keuze via .

Mayo kliniek. Betreden in 2019. Buikpijn.
Medline Plus. National Institutes of Health, V.S. Nationale bibliotheek van geneeskunde. Betreden in 2019. Buikpijn.

Tijdschrift voor verloskunde, gynaecologie en neonatale verpleging. Ontvangen december 2019. Meer dan alleen menstruatiekrampen.