Handen trillen plotseling, hier zijn 5 medische redenen

Jakarta – Heb je ooit meegemaakt dat je plotseling handen schudde voordat je een andere baan deed, in een nieuwe omgeving was, een presentatie gaf of op date ging met je geliefde? Als u vóór deze ervaring handen schudt, is dit heel normaal omdat u nerveus bent.

Lees ook: Overmatige nervositeit kan tremoren veroorzaken

Maar wat als u vaak plotseling uw handen schudt zonder duidelijke reden? Deze aandoening kan een van de tekenen of symptomen zijn van tremoren of een neurologische aandoening die bekend staat als de ziekte van Parkinson.

Ken de medische redenen voor handschudden

Misschien blijf je je zorgen maken over je gezondheid als je constant handen schudt. U moet zich niet al te veel zorgen maken, ken enkele van de redenen waarom uw handen vaak trillen, namelijk:

1. Handen schudden is een normale toestand

Volgens James Bernheimer, een neuroloog van The Neurology Center, Baltimore, heeft elk menselijk lichaam te allen tijde een natuurlijke vibratie. Deze aandoening staat bekend als fysiologische tremor. U kunt de fysiologische tremorconditie zien die u ervaart wanneer u uw armen spreidt of activiteiten doet die vrij gedetailleerd zijn, zoals een naald inrijgen. Raak dus niet eerst in paniek als u trillingen in uw handen ervaart.

2. De verandering van emoties is zo sterk

Let op de trillingen van je handen. Ga je door een sterke emotionele verandering of niet? Bijvoorbeeld overmatige angst of woede ervaren? Handen schudden kan worden veroorzaakt door een vrij sterke emotionele verandering. De ervaren emoties triggeren het autonome zenuwstelsel om fysiologische trillingen in het lichaam te veroorzaken. Gevoelens van nervositeit, woede, stress en overmatige opwinding kunnen fungeren als het noodsysteem van een lichaam, waardoor handen kunnen gaan trillen.

Lees ook: Emotionele stoornissen kunnen tremoren veroorzaken

3. Lage bloedsuikerspiegel

Naast de impact van de gevoelde emoties, kan het schudden van handen namelijk optreden als gevolg van een lage bloedsuikerspiegel in het lichaam. Een lage bloedsuikerspiegel in het lichaam kan de hersenfunctie verstoren. Deze aandoening maakt je kwetsbaar voor het ervaren van trillingen in het lichaam. Iemand die vaak laat eet, loopt het risico een lage bloedsuikerspiegel in het lichaam te krijgen, niet zelden zal het lichaam trillingen ervaren als je honger hebt.

4. Gebrek aan slaap

Gebrek aan slaap kan ervoor zorgen dat je trillingen in je lichaam ervaart. De hersenen werken niet goed als je niet genoeg rust krijgt. In feite zal het lichaam nieuwe cellen regenereren als je rust. Als je slaaptekort hebt, zal je lichaam blijven werken om je wakker en actief te houden. Deze aandoening zorgt ervoor dat het hart harder moet werken, wat het risico vergroot dat het lichaam harder gaat trillen. Naast het doen trillen van de handen, kan slaapgebrek ook een negatieve invloed hebben op de gezondheid.

Lees ook: Je kleintje kan ook trillingen ervaren, dit is de oorzaak

5. Ziekte van Parkinson

Handen die van nature trillen, kunnen een vroeg teken zijn van de ziekte van Parkinson. Over het algemeen komt de ziekte van Parkinson voor bij iemand die ouder is dan 60 jaar. Niet alleen trillen in de handen, mensen met Parkinson voelen na verloop van tijd trillen in andere lichaamsdelen, zoals vingers, ook al is de ledemaat stil. Vertraagde lichaamsbewegingen en spierkrampen die dystonie veroorzaken, zijn ook andere symptomen van Parkinson. Aarzel niet om contact op te nemen met het dichtstbijzijnde ziekenhuis wanneer u enkele van de symptomen ervaart die wijzen op de ziekte van Parkinson, zodat deze aandoening onmiddellijk kan worden behandeld.

Dat zijn enkele van de medische redenen achter de toestand van de handen die plotseling trillen. U moet uw arts onmiddellijk vragen om de oorzaak van het handenschudden te achterhalen, zodat u een geschiktere behandeling kunt krijgen.

Preventie. Toegankelijk in 2019. 10 redenen waarom je handen trillen
Gezondheidslijn. Toegang tot 2019. Handen schudden.